09 January 2012

Rahsia Rasa Hati...

Assalamualaikum semua... Sedang saya blogwalking awal2 pagi ni, saya da terbaca satu topik dlm satu blog. Ayatnya berbunyi begini...

kalau kita mati hari ini dan ditanya apa sumbangan kita kepada agama Islam, apa jawapan kita? Semua terdiam. Sebenarnya cara termudah kita sebarkan kebaikan kepada orang lain adalah semasa kita bekerja seharian. Tidak perlu menilai dan menghakimi penerimaan orang. Sebagai seorang muslim setiap dakwah yang dilakukan walaupun kecil pasti ada nilai disisi Allah.

Tiba2 hati saya mcm tersentuh & terusik baca statement blogger ni... entahla nape, mungkin sbb saya x ada jawapan yg terdetik dlm hati ni. sbb...persoalannnya ttg mati (instead of sumbangan kpd agama). Mati...oh banyak lg kekurangan compang camping sana sini dlm amal ibadat saya... banyak sgt yg x tertunai & x terlaksana kalau tertulis ajal saya dlm tempoh terdekat ini... saya x sempat kumpul pahala menjadi muslimah, isteri solehah buat suami saya, anak yg berbakti kpd ibubapa & ibu yg melihat Ammar Hakimi membesar menjadi org berguna... Ya Allah...sebak hati saya... sejak jd ibu ni kalau ckp psl Hakimi saya cpt sebak. Tambah lg bila saya tgh sakit...sibuk risau kalau2 ada skt serius. Seboleh-bolehnya saya mahu curahkan sepenuh kasih sayang saya pada hakimi & adik-adiknya (insyaAllah). dan saya mahu menjalani hari2 tua saya bersama suami saya. Mmm...oklah x nak melalut lagi takut lagi banyak melalut lagi ramai yg x phm post entry ni & makin bosan membacanya... Jiwa ibu menjadikan saya lebih sensitif & mudah tersentuh... Takpelah, yg penting kita sama2 muhasabah diri, adakah kita telah menyumbang utk agama kita? Lebih baik meyumbang (berdakwah) sebesar zarah skalipun, itu lebih baik daripada mengumpat, mengadu domba apatah lg memfitnah. Walaupun dgn hanya sepotong ayat kita menyebarkan ilmu Allah sekaligus mengajak kpd kebaikan, insyaAllah pasti akan ada ganjarannya kelak. Sumber inspirasi saya yg selalu bercerita berkongsi ttg kebaikan adalah org yg paling dekat dgn saya, iaitu suami saya. yg kedua sahabat saya yg kini bermastautin di Jeddah, Nor... Terima kasih Allah krn memberi pancaindera yg sempurna utk saya membaca & mendengar, yg telah memberi hidayah utk saya mendengar lalu menerima nasihat2 yg baik dgn lapang dada tanpa ada rasa tidak suka atau bosan. sesungguhnya saya hanya insan yg serba kekurangan harap reader semua x kisah membaca coretan saya kali ni.

Dua insan dlm hidup saya yg saya sayang sangat sangat sangat... ibu sayang kamu berdua lebih dari nyawa ibu...

(zahira love aminuddin)
Saya suka tengok pic ni...Ya Allah panjangkanlah usiaku dan suamiku, amin... Jika ingatan masih kuat, bdn sihat & berkemampuan, saya tingin nak tiru pose mcm pic kat atas somewhere in england, new zealand or switzerland or scandianavian countries maybe...pastu bg anak2 cucu2 tgk hmmm... :-)

Semoga hari ini, esok & hari-hari seterusnya akan menjadi hari yg bahagia buat saya sekeluarga & semua reader di luar sana... Mati tetap akan mati, yg menjadi rahsia hati, adakah saya mampu menjadi umat Islam yg sejati, bukan sekadar tercatat Islam di IC, dan menuntut ilmu beramal ibadat tanpa ada rasa malas dalih jerih demi menuju jalan ukhrawi yg hakiki, wallahu a'lam...



No comments:

Post a Comment