22 December 2012

Potato Salad

Bahan-Bahan


* 4 biji kentang
* 1 biji telur rebus
* 5 sb mayonis
* 10 biji tomato ceri
* sedikit serbuk oregano (dried oregano)
* 1 sk garam seasoning
* 1 sk lada sulah
* sedikit gula


Cara-cara


~ Kupas kulit kentang, potong dadu / bentuk wedges tapi jangan terlalu kecil. Rebus hingga empuk tetapi pastikan kentang tidak hancur semasa digaul dengan salad dressing. Setelah empuk, angkat dan toskan.
~ Untuk membuat salad dressing, lenyekkan telur rebus. Masukkan mayonis & kacau hingga sebati.
~ Masukkan garam, lada sulah,  dried oregano dan kacau lagi. Masukkan kentang  serta tomato ceri ke dalam dressing dan gaul sebati.
~ Simpan dlm peti sejuk sebentar dan hidangkan sebagai side dish utk western food atau di makan begitu saja.




Selamat Mencuba!


27 May 2012

Jalan-jalan Petang di Pantai Morib















Nice scenery... Facilities not bad... surau, toilet, tempat amik angin, gerai jualan semua selesa... hope dpt jalan-jalan sini lagi insyaAllah... Okay that's all... :)






18 May 2012

Suntikan Pneumococcal Untuk Baby Anda

TAHUKAH anda bahawa dalam setiap minit, seorang kanak-kanak di seluruh dunia meninggal dunia akibat Pneumococcal (PnD)?

Biarpun simptomnya nampak ringkas seperti demam berpanjangan dan batuk, namun sikap ibu bapa yang lambat membawa anak-anak ke hospital adalah penyebab utama penyakit ini menjadi serius.

Last two weeks saya & suami bawa Ammar Hakimi utk check up di Klinik Pakar dekat Reko Sentral, Jalan Reko. Semasa sesi tersebut doktor 'kesayangan' Hakimi, Dr. Amaluddin ada bagi info tentang Suntikan Pneumococcal.  Ia adalah suntikan optional yang ditawarkan oleh klinik2 swasta. Suntikan yang akan diberikan adalah sebanyak 3 kali (boleh rujuk jadual dgn doktor anak anda) dan setiap suntikan kosnya antara RM150 hingga RM250.

Penyakit pneumokokal ialah sekumpulan penyakit yang disebabkan oleh sejenis kuman bakteria yg dinamakan 'streptococcus pneumonias' atau pneumokokus.
Kuman ini boleh menyebabkan penyakit MENINGITIS ( jangkitan pada radang selaput otak atau urat saraf tunjang), BAKTEREMIA ( jangkitan darah ), PNEUMONIA ( jangkitan paru2 ), OTITIS MEDIA ( jangkitan telingan tengah,sebelah dalam gegendang telinga. Juga boleh menyebabkan kerencatan akal, kecacatan kronik, lumpuh & kesukaran bertutur.

Kuman pneumokokus terdapat di dalam hidung dan kerongkong org dewasa dan kanak2 yg sihat.Ia boleh merebak dr seorang anak kepada yg lain dalam cecair apabila beliau bersin atau batuk.

SIAPAKAH YANG MEMPUNYAI RISIKO UNTUK MENDAPAT PENYAKIT PNEUMOKOKUS?
-kanak2 berumur 5 tahun ke bawah
-kanak2 yg menghadiri nurseri atau pusat jagaan harian
-kurang daya tahan atau kurang imuniti kepada jangkitan
-pernah mengalami jangkitan pada telinga tengah,sebelah dalam gegendang telinga
-terdedah kepada asap rokok
-kanak2 berpenyakit kronik seperti diabetis,jantung,paru2 atau penyakit buah pinggang

Pada pendapat saya, ia ibarat satu pelaburan walaupun kosnya agak tinggi bagi sesetengah ibubapa, tetapi masih boleh diusahakan memandangkan keadaan sekeliling serta isu jangkitan bakteria yang semakin banyak dijumpai kesnya baik luar negara mahupun negara kita sendiri.

Saya difahamkan ini tak akan protect baby kita 100% namun ia adalah sebaik-baik langkah pencegahan dalam mengurangkan risiko jangkitan penyakit insyaAllah... So, to all parents out there... Tepuk dada tanya selera... Wassalam...

Oh, gambar sebelah ni tak ada kena mengena dgn topik di atas hehe...

12 May 2012

Super Easy Oreo Pie


Peace be upon you... Dah lama tak share resepi. Dah lama juga saya tak buat desert. I *LOVE* Oreo Cookies, so I'm going to share what i made & how you can make it. This yummy recipe isn't difficult, honestly this is super easy. Juz a mere six ingredients...

5 oreo cookies (pound gross)

1/4 cup melted butter

15 oreo cookies (smash up)

8oz Philadelphia cream cheese

1/3 cup sugar

2 cups whipped cream

Directions:

Mix the 5 oreo cookies with butter and spread evenly over the mold and compressed, store in fridge while making the topping
Combine the cream cheese and sugar into a bowl, beat until light & fluffy using hand mixer.
Add in the whipped cream and the smashed up Oreo cookies. Combine gently until they mixed well using a rubber spatula.
Spoon onto the pie crust and refrigerate about two hours or until firm.

Okay that's all... Have A Delicious Day !!



02 May 2012

You All Makan Ubat Cacing Tak?

Assalam... saya ada satu cerita nak share. Cerita cacing... Euww... bunyinye geli skit hehe... Saya ni penggeli yg amat, sebut perkataan cacaing je bulu roma dah tegak. Tapi tu la atas kesedaran pada diri sendiri & anak, saya nak story pasal cacing dalam badan manusia ni... Jangkitan cacing amat mudah berlaku pada kanak-kanak. Maka dengan itu, parents jgn ambil remeh ye, benda yang tak nampak ni la yang akan bertelur seterusnya membiak dalam tubuh hingga boleh menyebabkan penyakit. But, jgn ingat kanak-kanak je...orang dewasa pun perlu jugak jaga kebersihan & amik ubat cacing at least 2 kali setahun... Btw,Let us read the type of worm and its complications. 


Cacing Jarum atau Cacing Benang


Cacing jarum atau cacing benang ialah sejenis cacing yang sangat halus berukuran lebih kurang setengah inci panjang dan tinggal didalam usus. Cacing jarum betina keluar dari dubur pada waktu malam dan bertelur berhampiran dengan kulit dubur.

Apakah ‘enterobiasis’ ?

Jangkitan cacing yang disebabkan oleh cacing jarum dikenali sebagai ‘enterobiasis’. Suatu penyakit yang biasa berlaku dikalangan kanak-kanak.

Bagaimanakah ia berjangkit ?

Jangkitan berlaku apabila kanak-kanak menelan telur cacing jarum. Seorang kanak-kanak mendapat telor cacing jarum melalui pakaian tidor, cadar atau persekitaran kediaman kanak-kanak lain yang telah dijangkiti. Apabila telah di jangkiti kanak-kanak akan menggaru dikawasan dubur kerana gatal. Telor-telor cacing jarum akan melekat dicelah-celah kuku. Apabila kanak-kanak makan tanpa mencuci tangan dengan sempurna, telur-telur tersebut akan masuk melalui mulut dan menjadi cacing dewasa dan tinggal didalam usus.

Bagaimanakah ianya terjadi ?

* Kebanyakkan kanak-kanak tidak mendapat apa-apa tanda dan gejala.
* Namun ada juga kanak-kanak yang mengalami kegatalan disekeliling dubur dan vagina.

Komplikasi

Tempat-tempat yang digaru tersebut terdedah kepada jangkitan bakteria sekunder disebabkan oleh terdedah akibat kesan garukkan.

Bagaimanakah anda tahu anak anda dijangkiti cacing jarum ?

* Terdapat cacing didalam najis anak.
* Telur-telur cacing jarum akan dapat dilihat melalui pemeriksaan dibawah mikroskop dengan cara melekatkan tape cellophane pada kawasan dubur anak dan menanggalkannya semula. Telur-telur cacing jarum akan melekat pada tape tersebut.

Cacing Gelang

Apa itu Cacing Gelang ?

Cacing Gelang (Ascaris Lumbricoides) adalah punca utama jangkitan cacing dikalangan manusia. Jangkitan ini dinamakan ascariasis. Cacing gelang betina dewasa pula boleh mencapai ukuran sehingga 18 inci sementara cacing gelang jantan dewasa pendek sedikit dari cacing gelang betina. Cacing dewasa tinggal di dalam usus kecil dan telur-telur cacing dikeluarkan bersama dengan najis. Telur-telur cacing boleh tinggal di dalam tanah selama bertahun-tahun.

Bagaimanakah ia berjangkit ?

Kanak-kanak suka bermain ditempat lembab dan kotor.Telur-telur cacing gelang berjangkit melalui tangan yang tidak bersih dan di masukkan ke dalam mulut. Selain dari itu makan makanan atau minum air yang dicemari dengan telur-telur cacing gelang juga boleh menyebabkan jangkitan.

Larva cacing boleh pergi ke paru-paru dan menyebabkan simptom batuk serta lelah. Cacing yang berhijrah ke saluran hempedu dan pankreas boleh menyebabkan demam, jaundis (sakit kuning) dan sakit perut. Simptomnya boleh menyerupai gejala batu di dalam hempedu. Cacing boleh dikeluarkan dengan menggunakan kaedah endoskopi atau pembedahan.

Apakah tanda-tanda dan gejala dijangkiti cacing?

* Ramai kanak-kanak tidak mempunyai tanda-tanda dan gejala.
* Kadang-kadang kanak-kanak mengadu sakit perut .
* Jangkitan cacing yang teruk boleh menyebabkan saluran usus tersumbat dan mengakibatkan sakit perut yang teruk dan muntah-muntah.
* Adakalanya cacing dikeluarkan melalui najis atau dimuntahkan keluar.

Bagaimanakah untuk mengenalpasti anak anda dijangkiti cacing ?

Jika anak anda membuang air besar mengandungi cacing gelang atau telur cacing.

Cacing Rambu atau Cacing Cambuk

Apa itu cacing rambu atau cacing cambuk?

Nama cacing rambu atau cacing cambuk boleh dikenali berdasarkan kepada cirri-ciri bentuk cacing dewasa. Cacing dewasa berkuran diantara 3-5 cm panjang dan boleh hidup didalam diantara 1-3 tahun. Ia membenamkan hujung badannya pada dinding usus besar manusia. Cacing rambu atau cacing cambuk betina boleh menghasilkan lebih dari 10,000 telor dalam masa sehari dan dikeluarkan dalam najis manusia.

Apakah ‘trichuriasis’?

'Trichurisasis’ ialah jangkitan yang disebabkan oleh cacing rambu atau cacing cambuk. Ia sering berlaku dikalangan kanak-kanak.

Bagaimanakah ia berjangkit ?

Jangkitan berlaku apabila kanak-kanak makan makanan atau minum air yang tercemar dengan telor cacing. Juga boleh berlaku apabila kanak-kanak memasukkan jari tangan kedalam mulut selepas bermain dengan tanah yang tercemar.. Telur-telur cacing tersebut akan menetas serentak didalam usus besar kanak-kanak.
Apakah tanda-tanda dan gejala ?

Jangkitan ringan ( cacing kurang dari 100 )

1. Kemungkinan tiada sebarang tanda dan gejala.
2. Kadang-kadang kanak-kanak mengalami kembong perut, cirit birit, sembelit atau perut rasa tidak selesa (sebu).

Jangkitan teruk ( cacing melebihi 100 -1000 ) kemungkinan di ikuti dengan tanda-tanda dan gejala berikut :-

1. Sakit perut
2. Muntah
3. Cirit birit kemungkinan mengandungi darah
4. Pucat
5. Hilang selera makan
6. Susut berat badan
7. Bahagian akhir usus besar terkeluar ( Rectal Prolapsed)
8. Pembesaran terencat

Apakah bahaya jangkitan cacing rambu atau cacing cambuk ?

Bagi kes yang teruk , pucat dan kekeringan berlaku kesan dari cirit birit yang mengandungi darah. Namun jarang berlaku ??? rectal prolapsed ??? (Bahagian akhir usus besar terkeluar)

Bagaimanakah anda tahu anak anda di jangkiti cacing rambu atau cacing cambuk ?

Apabila anak anda buang air besar dan najisnya mengandungi telur cacing rambu atau cacing cambuk. Ianya boleh dipastikan melalui pemeriksaan mikroskopik keatas najis anak anda.

Cacing Kerawit

Cacing kerawit paling kerap menyebabkan kekurangan darah atau anemia kerana cacing ini boleh menghisap darah di dalam usus. Anemia boleh menjadi teruk dan mengganggu tumbesaran, pembelajaran seseorang kanak-kanak dan pada tahap lebih serius boleh menyebabkan kegagalan jantung.



Worms transmission -usually via direct anus to mouth transfer



1) Zentel Suspension RM 8.55
2) Zentel Tablet Rm 6.40
3) Champs D-Worms Rm 5.60
4) Pharmalogik Worms Solution RM 4.50

All contains the same ingredient which is Albendazole. But diff price. Which one you choose?



Okay now we're into the topic of prevention...

* Basuh semua baju tidur, seluar dalam serta cadar, selimut dan sarung bantal selepas rawatan.
* Pastikan anak anda membasuh tangan mereka sebelum makan dan selepas menggunakan tandas.
* Pastikan kuku mereka sentiasa pendek.
* Tegah mereka daripada menggigit kuku dan menggaru keliling dubur.
* Pastikan mereka memakai seluar dalam yang bersih setiap hari.
* Mandikan mereka setiap pagi untuk mengurangkan pencemaran telur

Dah habis dah cerita pasal cacing... Camane? Do u feel like want to take the medicine for worms after reading all these? I do as i write. 

Tengah kusyuk menaip kan, my b*tt feel itchy... Oh my god, do i have worms? Sometimes it is just physiological... Jumpa lagi di next entry... jgn lupa ya,  go to pharmacy and buy your dose to kill that ^*%#$%. Wassalam...




24 April 2012

A Song Dedicated to All Mothers in The World

Lyrics: Maher Zain & Bilal Hajji
Melody: Maher Zain & Nano Omar
Arrangement: Maher Zain

Number One For Me - Lyrics:

I was a foolish little child
Crazy things I used to do
And all the pain I put you through
Mama now I'm here for you
For all the times I made you cry
The days I told you lies
Now it's time for you to rise
For all the things you sacrificed

Chorus:
Oh, if I could turn back time rewind
If I could make it undone
I swear that I would
I would make it up to you
Mum I'm all grown up now
It's a brand new day
I'd like to put a smile on your face every day
Mum I'm all grown up now
And it's not too late
I'd like to put a smile on your face every day

And now I finally understand
Your famous line
About the day I'd face in time
'Cause now I've got a child of mine
And even though I was so bad
I've learned so much from you
Now I'm trying to do it too
Love my kid the way you do 

CHORUS

You know you are the number one for me (x3)
Oh, oh, number one for me 
There's no one in this world that can take your place
Oh, I'm sorry for ever taking you for granted, ooh
I will use every chance I get
To make you smile, whenever I'm around you
Now I will try to love you like you love me
Only God knows how much you mean to me

CHORUS

You know you are the number one for me (x3)

Oh, oh, number one for me


17 April 2012

It's A Life! Be Happy & Make Others Happy



Assalamualaikum semua... Dah lama saya tak menulis sesuatu disini... Jom kita muhasabah diri & perbaiki mana yang kurang... Jom kita sama-sama menjadi insan yang lebih "outgoing" tetapi masih berlemah lembut & menjaga tatasusila sebagai seorang Islam... Jom kita bina satu identiti positif yang baru agar kita lebih dihormati tetapi tidak takbur diri... Umpama kesimpulan hasil tulisan Dr. Muhamad Bin Abdurrahman al-Arifi, tutur kata yang baik akan membawa kepada kenikmatan hidup tanpa beban & penuh suka cita, tak kira walau siapa pun diri anda...

Contoh terdekat, jika melihat orang lain, walau bagaimana sekalipun mereka, adalah sangat penting kita menjaga tutur kata. Secara mudah, kita memilih lisan yang paling baik untuk didengar oleh mereka. Malangnya dek kerana terlalu pandai berkata-kata, dalam keadaan tak sedar kita mengeluarkan kata-kata yang seolah memandang rendah kemampuan orang lain.


Contoh seterusnya, jangan suka mengkritik. Sekali lagi satu sikap yang sangat mudah wujud dalam perbualan kita setiap hari. Kita mengkritik semua perkara. Hatta hal peribadi orang lain juga kita kritik sewenang-wenangnya tanpa memikirkan perasaan mereka. Paling mudah sikap kita yang suka mencela makanan.

Ramai berkata, orang pandai berbicara adalah kerana bakatnya. Tapi saya berfikir sebaliknya. Untuk pandai berbicara memerlukan ilmu dan latihan yang khusus. Jika lisan itu suatu perkara yang perlu dijaga teliti, maka seharusnyalah kita sentiasa beringat dan berusaha belajar, beramal menjaganya.



Ya ALLAH,
Teguhkan hatiku,
Untuk terus melangkah dalam hidup ini,
Yang kurasakan saban hari memeritkan,
Jadikan ia kembali salju,
Kerana sabda Rasulullah s.a.w.,
Dunia ladang akhirat.

Ya ALLAH,
Aku ingin bahagia seperti mereka,
Meredah lautan dalam kedamaian dan kenyamanan.

Andai aku belum layak ya ALLAH,
Maka layakkanlah aku,
Dengan bekalan iman dan taqwa itu,
Yang kuyakini hanya itu,
Yang dapat menyelamatkan daku,
Dari berputus asa dengan rahmatMU...

Aku ingin bahagia,
Dalam dakapan kasihMU ya ALLAH...


24 March 2012

Resepi bayi untuk 8 bulan ke atas

Bubur Kentang, Ayam & Bayam

1 ulas bawang putih
1/2 biji kentang dipotong dadu
1 keping dada ayam
semangkuk bayam (daun sahaja)
sesudu minyak untuk menumis
2 gelas air - cukup utk empukkan kentang dan isi ayam (kalau boleh bg berkuah sedikit)


Cara-cara:

Tumis bawang putih hingga naik bau
masukkan ayam dan tumis sekejap (suku masak)
masukkan air & kentang, biarkan ayam tu masak secukupnya
masukkan bayam dan biarkan masak (lebih kurang seminit)
angkat, sejukkan dan blend
2 gelas air - cukup untuk empukkan ayam dan berkuah sedikit.

Oleh kerana hakimi dah 8 bulan & dah tumbuh dua batang gigi, saya blend tak terlalu halus, jadi bolehla hakimi makan sambil kunyah2 & ada rasa tekstur makanan di lidah :)



20 March 2012

Mamy Poko Diapers

Assalamualaikum & hello everyone... Long time no see. I have been so busy with work I have not been able to come here and update anything. I wanna share my personal experience. My quote, "Mamy Poko is just perfect for my baby..."
I have been using Mamy Poko for my Ammar Hakimi since he had diarrhea for a week since last week. And now my lil Hakimi is also using the same brand (in alternate with Huggies though)..
Personally, I think Mamy Poko is the best brand of diaper in market, in terms of quality..(of course the price is not cheap...yet can get reasonable price during sale/promo). Even though it is way more expensive but my husband & i figured it will save us the money for the diaper rash cream and the heartache of seeing our Hakimi bam bam suffer.. huhu.
Conclusion: Diapers mamy poko highly recommended memang x melecet baby bum... and it's leak proof for me so far. =)




10 March 2012

Gerakan murtad Melayu dikesan

KUALA SELANGOR: Bekas EXCO kerajaan Selangor, Datuk Dr Hasan Ali malam kelmarin, mendedahkan ada gereja di Kuala Lumpur dan Petaling Jaya menubuhkan unit khas untuk menggerakkan agenda Kristianisasi mereka terhadap orang Melayu.

Katanya, mereka bergerak dengan perancangan dan strategi rapi, mubaligh Kristian berusaha mengkristiankan orang Melayu, menggugurkan kalimah Allah, mendekati orang Melayu dan membawa Kristian ke dalam kehidupan orang Melayu.
“Mereka datang dari United Kingdom, Jerman, Belanda, Australia, Amerika dan Kanada. Setiap mereka yang datang diwajibkan tinggal di negara ini sekurang-kurangnya setahun.
“Mereka mempunyai ijazah kedoktoran (PhD) dalam antropologi, sosial psikologi, agama dan boleh berbahasa Melayu selepas belajar dalam dua bulan. Mereka juga faham budaya, jiwa orang Melayu, sosial interaksi, unit masyarakat orang Melayu, keluarga Melayu dan masalah orang Melayu,” katanya pada majlis Bicara Akidah dan Kuasa Ketiga - Selamatkan Ummah di Saujana Utama, di sini.

Hasan yang juga Presiden Jalur Tiga (JATI) berkata, unit khas berkenaan mempunyai kelebihan yang hebat kerana mereka memiliki dana tanpa had daripada badan kristian antarabangsa.

“Beberapa orang yang sudah dibaptis datang jumpa saya menceritakan apa yang dia dapat apabila masuk Kristian. Sewa rumah RM1,700 sebulan dibayar, kereta dibelikan dan anak empat lima orang disara.

“Segala keperluan anak, sebut apa saja, komputer riba, kamera, i-Pad, jelajah dunia, semua dapat. Mereka (mubaligh Kristian) berkeliaran di hospital terutama di wad pesakit yang dikategori sebagai tidak ada harapan sembuh.
“Duduk di hospital tujuh, lapan bulan atau setahun. Anak, suami, isteri dan saudara tidak pergi ziarah. Siapa yang gantikan mereka? Pengembang Kristian dari dalam dan luar negara,” katanya.

Sementara itu, Hasan menyarankan Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat supaya membincangkan semula isu Israel di peringkat Majlis Syura Ulama parti itu supaya ia dapat diperhalusi.

Katanya, kenyataan Pengerusi Biro Politik Hamas, Dr Mousa Abu Marzook yang menyangkal dakwaan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa Hamas mengiktiraf kewujudan Israel adalah bukti jelas bahawa ia diputar-belitkan pemimpin pembangkang itu.





26 February 2012

Outing-Dinner at Restoran Asam Pedas



Location: Seksyen 7, Bandar Baru Bangi

(duration: about two minutes for fast reader hehehe...)
I prefer to view the page menu, starving for kampung foods...

Drink counter... very neat and simple

a stylishly comfortable restaurant, suitable for small or huge gathering

I love the simplicity with gorgeous furniture but not overly decorated... the kitchen itself looks very clean

Dinner is ready... the menus are nasi putih with masak lomak tempoyak ikan patin, bayam goreng ikan bilis & telur dadar. Konyang den (eh, eh tercakap nogori lah pulak, tadi komain laie spekong hah...) hehehe... juz kidding...

See you next enrty... Assalam...



20 February 2012

Relaxing au naturel !




Assalamualaikum bloggers & readers....

My husband and I had planned something for my in laws. We decided to bring them for outdoor activities when they are coming here during school break.

Excellent, so glad we went there... What a relaxing place : Air Terjun Sungai Tekala, Semenyih.


Hakimi looked ok when I 1st time put him down into the water slowly

my bambam son is flying over green trees...!

my in laws... Hakimi's mak uteh & ayah cu

fast flowing river... my husband couldn't maintain his balance... my mil hold my shoulder and smile safely with body balance hehehe... hakimi....what? he's sleeping????

Guess who in the blue... well, not a mermaid but a pro swimmer... that's Hakimi's atuk! no idea what was ayah cu doing... maybe garu2 in the water hihihi...

okay now...time for lunch...

tired baby sleep with sweet dreams....

Good bye river... We had great memory here with you... Hope to come again next next year, insyaAllah...



18 February 2012

Ustaz Don




Assalamualaikum semua... Ustaz ni suami saya minat sgt & x penah missed tgk tiap2 malam jam 10 di TV Al-Hijrah.

BIODATA USTAZ DON

Nama: Don Daniyal Don Biyajid

Tarikh Lahir: 14 November 1984
Tempat Lahir: Bukit Mertajam, Pulau Pinang

Tinggi: 171cm
Berat: 56kg
Pekerjaan: Pensyarah muda & pendakwah bebas bertauliah
Pendidikan: Ijazah Sarjana Muda Takhassus Qiraat dari Maahad Qiraat Shubra, Mesir
Rancangan TV: 30 Minit Bersama Ustaz Don (TV Al-Hijrah)

Kat bawah ni pic ustaz Don berpakaian formal...






13 February 2012

“If you fail to plan, you’re plan to fail”

Assalamualaikum.... Wanna share with all readers regarding money plan a.k.a future saving. Here is what i got...

Financial planning involves identifying ur long and short-term goals for the future. Without a plan, u find urself wondering where all of ur money went at the end of each month. Spending plan is a way or an alternative form of budgeting. i.e : Short range goals are accomplished within one year, mid-range goals within 2 to 5 years & long range goals generally take more than 5 years to achieve (ramai yg belum terpikir ttg retirement plan).

Keeping a simple savings plan means that you will be more likely to reach your goal (and buy that thing you really need). In my case, by choosing exactly where my money goes, i can purposely set aside extra for emergencies, special vacations or a rainy day. Ask yourself....
  • Decide what you’re saving for. What are your goals? Give yourself plenty of time – saving can seem to take forever.
  • Think about how long it will take to reach the goals you’ve set. Be realistic and you will avoid feeling pressure.
  • Review the pros and cons beforehand so that you know what you're getting into with your savings plan and what affect it will have on your life.
But......................

So many of us leave ALLAH behind when it comes to money. So many of us plan our financial life with so little references to Al-Quran or so little consideration on what is the best way according to Islam in managing wealth. Along the way, we see that our financial life does not go as we wanted. Then we ask WHY? We wonder we did wrong. Did we miss somethin'? Indeed, we missed a lot of thing. Most importantly, we didn't plan our financial life with ALLAH in mind. We plan our money without ALLAH.

So how is it plan our financial life with ALLAH? Every single day, at least 17 times that we surrender to ALLAH through prayer. We confess that in prayer, deeds, life & death is only for the glory of ALLAH. But then, after the prayer is done, we turn around, grab our purse & hp, hit the door and leave ALLAH behind.

So, is the practice of managing wealth according to Islamic guidance only by using Islamic investment products? Is it enough to be more Islamic in our financial life? Well, not that simple. What is the essence of planning our financial life in Islamic way? The essence is that we accept, with mind, heart, soul, deeds & consciousness that the money, wealth & possession (pemilikan) that we're have in our hand is belong to ALLAH. Every single piece of our wealth belong to ALLAH. We are so used to think and act that the wealth we have in our hand is belong to us. In Islam, it is clear that everything belongs to ALLAH. This is the most essential concept that change our mindset from "these are mine" to "all belong to ALLAH"

Wallahu'alam... Juz wanna share my thoughts



Start saving, keep saving, and stick to your goals





29 January 2012

Amalan Zikir Harian


Assalamualaikum rakan blogger semua... Syukur alhamdulilah kita masih diberi kesempatan utk terus hidup bersama insan-insan yg kita sayang... Saya sedang mengingatkan diri saya yg kadang2 alpa mengingati Allah... Bila dah nak masuk tidur barulah saya teringat dan rasa sedih lalu saya berzikir dlm hati sebanyak yg boleh hinggalah saya terlena... Seboleh-bolehnya saya mahu mengingat Allah setiap masa. Saya berazam utk sentiasa meingati Allah x kira dikala sibuk mahupun penat, gembira atau bersedih, dirumah atau dlm kereta apatah lagi bila sakit.

Zikir itu menenangkan hati... menyucikan jiwa... Menambah rezeki & ganjarannya pahala... Zikir harian yg saya share ni diambil dari google sbg rujukan sesiapa yg masih belum hafal & dlm proses nak menghafal. InsyaAllah niat yg baik utk menjadi mukmin terbaik pasti akan mudah & x susah. Semoga kita semua sentiasa dlm lindungan & rahmat Allah...




21 January 2012

Semisolid Food For Your Baby: Apple Puree



Bahan-bahan:

Sebiji epal fuji
Air masak secukupnya

Cara-cara:

- Epal dibuang kulit dan dipotong dadu
- Rebus dgn air sehingga empuk, kemudian sejukkan sebentar sebelum masuk ke dalam blender
- Lebihan air rebusan tadi jangan dibuang sebaliknya boleh digunakan sebagai minuman bayi atau sebagai air tambahan untuk melembutkan puri
- Setelah dikisar halus, boleh disimpan dlm bekas berpenutup & masukkan ke dlm fridge utk dihidangkan kpd bayi comel anda pada bila-bila masa :-)

saya buat puri ni sedikit cair utk 1st time try




KHASIAT EPAL

Mengandungi vitamin C... Membantu mengatasi masalah sembelit.... Mengurangkan risiko kanser... baik untuk jantung... mengurangkan kadar kolestrol dalam darah...

15 January 2012

Fast Dessert - Oreo Yogurt



You need...


any flavor - 5 pieces & squeeze

and...

two tablespoon of condensed milk

Put all the ingredients into a bowl and mix well... and pour into small jars...


store them in the chiller for at least an hour... Ready to serve your guests... (tq mr. google)


or for your own self ( x payah nak hias cantik2 terus ngap aje )

|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

ok good nite peeps! Assalamualaikum...



09 January 2012

Persoalan Suami Isteri: Nafkah



Assalamualaikum semua... disini saya ingin mengutarakan persoalan nafkah khasnya nafkah lahir (zahir). persoalan ini saya ambil dari bacaan di beberapa forum yg membahaskan isu yg agak sensitip ni - NAFKAH SUAMI TERHADAP ISTERI TERUTAMA SUAMI ISTERI YG BEKERJA... Mohon pendapat kalau ada yg lebih arif, sesungguhnya saya ini budak baru nak belajar even dah kawin masuk tahun ke 3 huhu...

ini contoh jer ye, bukan betul2...tapi semua org buat ke tiap2 bulan mcm ni?

1. Kepada para isteri, adakah suami anda memberi nafkah terhadap anda contohnya wang utk keperluan peribadi. Ini tidak termasuk wang belanja dapur, susu anak & sebagainya.

2. Jika ada - adakah wang itu diberi oleh suami tiap2 bulan? Anda sebagai isteri menggunakan wang nafkah tersebut utk diri anda atau bebas melakukan apa saja dgn wang tersebut.

3. Jika tiada - apakah peranan anda sebagai isteri, adakah anda meminta atau mengingatkan suami atau anda hanya berdiam diri?

4. Jika tiada - adakah anda mengungkit atau bergaduh kerana suami tidak memberikan hak anda sebagai isteri?

Hmm... 4 persoalan jawapannya ikutlah... saya rasa jawapannya mungkin berbeza-beza kan... Apa yg saya faham suami mmg wajib beri nafkah tak kira bekerja patah lagi isterinya x bekerja. Cuma jumlah (nafkah duit) & tahap keperluan (makan, pakaian, tempat tinggal) mengikut tahap ekonomi rumahtangga masing2lah. Ada lagi beberapa persoalan yg saya rujuk dari web JAIS.

Assalamualaikum,

saya ingin bertanya beberapa soalan:

1. saya bahagia berumahtangga sekarang dan mempunyai seorang cahaya mata. tetapi kadang-kadang perbualan
suami isteri ada juga yang mengguris hati saya. saya faham jika isteri menyakiti hati suami atau menimbulkan kemarahan suami akan menyebabkan 'nusyuz' lalu isteri perlu meminta maaf daripada suami. apakah yang berlaku jika sebaliknya, suami mengguris hati isteri, adakah perlu suami meminta maaf juga?

2. suami menyuruh saya mewarnakan rambut, bolehkah saya mewarnakan rambut dgn jenama Clairol yang mempunyai

tanda halal yg disahkan oleh JAKIM (pewarna rambut lain mempunyai tanda halal tetapi tidak disahkan oleh JAKIM)

3. apakah hukumnya jika saya memperolehi pendapatan RM2400 sebulan dan suami berpendapatan RM2900 sebulan,
adakah masih wajib keatasnya memberi nafkah wang keatas saya. suami berpendapat dia mungkin tidak lagi perlu memberi nafkah kerana saya sudah ada pendapatan sendiri. bagaimana jika saya masih inginkan nafkah dlm bentuk sepasang baju (harga dalam RM100-150) setiap bulan adakah ini masih dikira adil? suami juga berpendapat dia ketidakcukupan wang utk memberi nafkah maka dia tidak memberi setiap bulan tetapi memberi rantai tangan, jam atau baju di lain-lain masa, tetapi tidak tetap setiap bulan, adakah itu dikira hadiah atau nafkah? agak sukar utk saya mengajukan soalan ini kepadanya kerana dia akan mengatakan saya 'berkira', sedangkan saya berpendapat nafkah setiap bulan adalah HAK saya. bolehkah saya mengatakan begitu kepada suami atau adakah itu sudah dikira nusyuz?

Sekian sahaja soalan saya. saya berharap ustaz dapat
membantu menyelesaikan kebuntuan masalah saya ini.

Jawapan

1) Suami dan isteri perlu saling maaf-memaafkan antara satu sama lain. Kedudukan sebagai ketua keluarga bukan bermakna dia tidak perlu meminta maaf kepada isteri atau pun anak.

2) Kami mencadangkan saudari gunakanlah inai untuk mewarnakan rambut kerana penggunaan inai ini tidak diragui hukumnya berbanding produk-produk pewarna rambut yang berada di pasaran sekarang. Saudari perlu memastikan tujuan saudari mewarnakan rambut itu hanyalah untuk suami dan bukan untuk tatapan umum.

3) Hukum memberi nafkah kepada isteri adalah wajib mengikut kemampuan suami setiap bulan. Perbezaan gaji isteri dan suami bukanlah menjadi satu alasan untuk menggugurkan hak dan tanggungjawab sebagai seorang suami mengikut

hukum syarak. Pendapatan isteri adalah hak isteri tetapi ia hendaklah bekerja dengan izin suami. Walaubagaimanapun isteri boleh memberikan sumbangan (dengan rela hati) dalam urusan kewangan, rumah tangga dan setiap sumbangan isteri akan mendapat ganjaran pahala di sisi Allah.


Semoga share saya kali ni dapat bantu sedikit sebanyak dlm memperjelas isu nafkah ni. Yang pasti nafkah zahir ini bukan RM semata-mata. Ia perkara subjektif & tidak sama bergantung kpd kemampuan (kadar pendapatan) suami. Cuma jgn diabaikan tanggungjawab ini oleh suami & pihak isteri haruslah tahu hak2 serta cara menangani agar rumahtangga
x jadi kucar-kacir. Rasulullah saw pernah bersabda,

"Takutlah kamu kepada Allah dalam urusan perempuan, sesungguhnya kamu mengambil mereka dengan amanah Allah dan telah dihalalkan bagi kamu kemaluan mereka dengan kalimat Allah dan diwajibkan atas kamu memberi nafkah dan pakaian kepada mereka dengan cara yang sebaik-baiknya."

Kemudian Allah swt juga ada berfirman yang bermaksud,

"Hak (nafkah) isteri yang dapat diterimanya dari suaminya seimbang dengan kewajipan terhadap suaminya itu dengan baik."

Dan didalam ayat lain, Allah swt berfirman yang maksudnya,

"Tempatkanlah mereka (para isteri) dimana kamu bertempat tinggal menurut kemampuan dan janganlah kamu menyusahkan mereka untuk menyempitkan (hati) mereka."

Kesimpulan saya disini, perbincangan suami isteri dlm menguruskan kewangan rumahtangga itulah sebaik-baiknya supaya tidak terasa hati atau memendam rasa. Kebahagiaan rumahtangga bukan hanya pd kesenangan dan kemewahan tetapi yg pentingnya keredhaan suami dan isteri.

Sekian, Wallahu 'alam...



Rahsia Rasa Hati...

Assalamualaikum semua... Sedang saya blogwalking awal2 pagi ni, saya da terbaca satu topik dlm satu blog. Ayatnya berbunyi begini...

kalau kita mati hari ini dan ditanya apa sumbangan kita kepada agama Islam, apa jawapan kita? Semua terdiam. Sebenarnya cara termudah kita sebarkan kebaikan kepada orang lain adalah semasa kita bekerja seharian. Tidak perlu menilai dan menghakimi penerimaan orang. Sebagai seorang muslim setiap dakwah yang dilakukan walaupun kecil pasti ada nilai disisi Allah.

Tiba2 hati saya mcm tersentuh & terusik baca statement blogger ni... entahla nape, mungkin sbb saya x ada jawapan yg terdetik dlm hati ni. sbb...persoalannnya ttg mati (instead of sumbangan kpd agama). Mati...oh banyak lg kekurangan compang camping sana sini dlm amal ibadat saya... banyak sgt yg x tertunai & x terlaksana kalau tertulis ajal saya dlm tempoh terdekat ini... saya x sempat kumpul pahala menjadi muslimah, isteri solehah buat suami saya, anak yg berbakti kpd ibubapa & ibu yg melihat Ammar Hakimi membesar menjadi org berguna... Ya Allah...sebak hati saya... sejak jd ibu ni kalau ckp psl Hakimi saya cpt sebak. Tambah lg bila saya tgh sakit...sibuk risau kalau2 ada skt serius. Seboleh-bolehnya saya mahu curahkan sepenuh kasih sayang saya pada hakimi & adik-adiknya (insyaAllah). dan saya mahu menjalani hari2 tua saya bersama suami saya. Mmm...oklah x nak melalut lagi takut lagi banyak melalut lagi ramai yg x phm post entry ni & makin bosan membacanya... Jiwa ibu menjadikan saya lebih sensitif & mudah tersentuh... Takpelah, yg penting kita sama2 muhasabah diri, adakah kita telah menyumbang utk agama kita? Lebih baik meyumbang (berdakwah) sebesar zarah skalipun, itu lebih baik daripada mengumpat, mengadu domba apatah lg memfitnah. Walaupun dgn hanya sepotong ayat kita menyebarkan ilmu Allah sekaligus mengajak kpd kebaikan, insyaAllah pasti akan ada ganjarannya kelak. Sumber inspirasi saya yg selalu bercerita berkongsi ttg kebaikan adalah org yg paling dekat dgn saya, iaitu suami saya. yg kedua sahabat saya yg kini bermastautin di Jeddah, Nor... Terima kasih Allah krn memberi pancaindera yg sempurna utk saya membaca & mendengar, yg telah memberi hidayah utk saya mendengar lalu menerima nasihat2 yg baik dgn lapang dada tanpa ada rasa tidak suka atau bosan. sesungguhnya saya hanya insan yg serba kekurangan harap reader semua x kisah membaca coretan saya kali ni.

Dua insan dlm hidup saya yg saya sayang sangat sangat sangat... ibu sayang kamu berdua lebih dari nyawa ibu...

(zahira love aminuddin)
Saya suka tengok pic ni...Ya Allah panjangkanlah usiaku dan suamiku, amin... Jika ingatan masih kuat, bdn sihat & berkemampuan, saya tingin nak tiru pose mcm pic kat atas somewhere in england, new zealand or switzerland or scandianavian countries maybe...pastu bg anak2 cucu2 tgk hmmm... :-)

Semoga hari ini, esok & hari-hari seterusnya akan menjadi hari yg bahagia buat saya sekeluarga & semua reader di luar sana... Mati tetap akan mati, yg menjadi rahsia hati, adakah saya mampu menjadi umat Islam yg sejati, bukan sekadar tercatat Islam di IC, dan menuntut ilmu beramal ibadat tanpa ada rasa malas dalih jerih demi menuju jalan ukhrawi yg hakiki, wallahu a'lam...