11 April 2011

Kehamilan Minggu ke 25 & 26

Assalamualaikum buat readers atau blog hopper yg singgah ke sini. Saya nak share info b'kenaan perkembangan kehamilan memandangkan minggu ni kandungan saya dah mencecah ke minggu 26. Jom baca...


Bayi

Sel-sel otak pada bayi terus berkembang dan menjadi semakin kompleks. Tulangnya juga semakin keras. Kini, bayi semakin aktif belajar bernafas, menyedut dan keluarkan kembali cecair amniotik yang wujud di sekitarnya. Sekiranya bayi tertelan terlalu banyak cecair tersebut, dia boleh tersedu.

Anda

Jari tangan anda, pergelangan tangan dan lengan mungkin terasa sakit-sakit dan kebas. Memasuki minggu ini juga, pelbagai perasaan akan timbul. Takut, gembira, gementar, suka, risau dan segala jenis macam rasa akan timbul. Jangan terlalu banyak berfikir. Cuba tenangkan diri dengan membanyakkan bacaan tentang kehamilan.


Minggu 26

Bayi

Ukuran bayi anda, apabila mengukurnya dari kepala ke jari kaki sambil meluruskan kakinya, ialah 14 inci / 35.6 sentimeter. Beratnya lebih dari 760 gram. Mata bayi anda mula membuka di sekitar masa ini. Responnya terhadap bunyi-bunyian semakin konsisten menjelang penghujung bulan ketujuh, apabila jaringan saraf-saraf ke telinga sudah siap terbentuk. Mula belajar bernafas. Tetapi, pada tahap ini masih belum ada oksigen yang akan masuk ke dalam paru-paru. Tahap ini juga kedudukan bayi dalam keadaan menyongsang. Jangan panik. Dari masa ke semasa bayi akan berada di kedudukkan yang betul setelah berpusing mengikut usia kandungan.

Anda

Akan berlaku perubahan khususnya soal pernafasan. Anda mungkin akan cepat mengah dan rasa seperti kekurangan oksigen. Hal ini di sebabkan oleh saiz bayi yang kian membesar dan mula menekan jantung dan paru-paru. Oleh sebab bayi anda membesar dengan pantas, dan perkembangan otak begitu giat pada masa ini, pemakanan anda adalah amat penting. Teruslah memakan diet seimbang yang merangkumi banyak bijirin dan sayur. Makanan yang kaya dengan serat, termasuk roti bijian sempurna dan bijirin, kekacang mengandungi banyak vitamin B dan membantu mencegah sembelit.


Perkongsian dengan semua bakal mommies ataupun yg nak tambah saham akhirat, saya rasa buku-buku ni sangat berguna untuk kita.


* ISBN: 983-4244-85-1
* Penerbit: Telaga Biru Sdn. Bhd.
* Harga Pasaran: RM19.90
Antara topik menarik di dalam:

* Pendidikan Bermula Sejak Kandungan
* Petua Ketika Mengandung
* Penampilan Ketika Mengandung
* Senaman Semasa dan Selepas Mengandung


* ISBN: 978-967-388-010-2
* Penerbit: Telaga Biru Sdn. Bhd.
* Harga Pasaran: RM26.00

Buku ini MESTI DIMILIKI kerana:

* Memberikan panduan lengkap kepada bakal ibu. Mendedahkan perkembangan semasa bayi serta ibu sepanjang kehamilan
* Panduan berguna bagi melancarkan aktiviti ibu semasa hamil dan menyediakan diri selepas proses bersalin
* Turut memuatkan tip-tip yang berguna kepada suami dan bakal bapa untuk kesejahteraan isteri dan bayi
* Mendedahkan panduan amalan yang sewajarnya sebagai seorang Muslim
* Senarai semak, catatan ibu, memo ibu, dan ruang-ruang meletakkan gambar-gambar ultra-sound bayi anda dan lain-lain lagi
* Khazanah kenangan paling berharga buat seisi keluarga yang boleh disimpan sebagai koleksi sepanjang hayat

Semoga kita sama-sama menggali ilmu untuk menjadi ibu yg mantap agama, emosi dan jasmani insyaAllah.....Jumpa lagi di next post...

No comments:

Post a Comment