09 February 2011

Selamat Datang Trimester Kedua.....

Alhamdulillah...kandungan saya kini dah hampir masuk ke minggu 18. Badan pun dah terasa semakin berat & langkah kaki pun dah menurun ke gear 3 ehehehe....Banyak jgk blog-blog serta forum berkaitan info kehamilan yg saya singgah.Nak share kt sini tak larat plk rasenye nak menaip pjg lebar. Jadi saya copy n paste ajela sebagai tambahan ilmu & panduan ingatan utk yg membaca blog ni & utk saya jgk...

Pada trimester kedua masa hamil (bulan 4, 5, dan 6), gerakan janin mulai terasa dan kehamilan anda mulai tampak. Janin sudah mulai berbentuk manusia, mempunyai bulu mata dan cenderung menghisap ibu jari tangan.

Morning sickness mulai berkurang, bahkan akan hilang sama sekali di akhir trimester kedua.
Pinggang anda semakin melebar
Rasa mual menyebabkan produksi air ludah anda meningkat
Produksi keringat meningkat
Gerakan janin mulai terasa.

Pada minggu ke-13 atau bulan pertama trimester kedua, bentuk janin telah sempurna. Janin tersebut akan terus membesar sepanjang sisa masa kehamilan.Minggu ke-14, berat janin naik mencapai sekitar 64 g (2 1/4 oz), padahal seminggu yang lalu beratnya masih sekitar 28 g (kira-kira 1 oz). Janin tersebut telah mampu mengepalkan jari-jari tangan. Alat ultrasound telah mengesani detak jantung

Minggu ke-16, gerakan janin semakin keras, dan otot-ototnya semakin kuat. Bulu-bulu halus/ lanugo yang menutupi seluruh tubuh dan alis mata mulai kelihatan.

Ulu hati anda akan terasa panas
Kulit dan rambut semakin berubah. Warna kulit wajah anda akan berubah menjadi coklat kekuningan (kloasma). Tahi lalat membesar dan bertambah gelap. Waspadai adanya gejala kanser kulit dengan berkonsultasi dengan doktor pribadi anda.

Pertumbuhan janin semakin pesat.Pada minggu ke-20, panjang janin mencapai kira-kira 25 cm (10 inchi). Gigi dalam rahang mulai terbentuk. Gerakan janin semakin kuat kerana otot-ototnya yang semakin menguat.

Gerakan tersebut berupa sundulan-sundulan lemah pada perut anda

Perubahan pada pembuluh darah terlihat jelas. Terdapat jalinan garis ungu membentang di dada dan sepanjang paha.
Berat hamil anda telah mencapai kira-kira setengah dari total kenaikan berat kehamilan. Pinggang dan pinggul menebal.
Frekuensi buang air kecil meningkat kerana tekanan uterus pada kandung. Kadang ditemui adanya infeksi.
Rabas/ discharge vaginal semakin bertambah. Keputihan juga biasa terjadi. Berkonsultasilah dengan doktor peribadi anda untuk mengatasinya.

Pada minggu ke-24, panjang janin telah mencapai 33 cm (33 inchi). Janin sudah boleh batuk dan tersedak. Janin tampak kurus kerana persediaan lemak tubuh belum kelihatan (persediaan ini mulai kelihatan pada minggu ke-28). Pada akhir trimester kedua, paru-paru telah sempurna sehingga janin sudah mampu bernafas diluar kandungan.

4 comments:

  1. yayy... baby dah beshaaa! suke dengar lagu 'saengil chukha hamnida' ehh... namo nendang2 ibu ok.... =)

    ReplyDelete
  2. bestnyer baca entry myra.any news or thoughts sharelah lg =)

    ReplyDelete
  3. mapieceofart: lagu tu cute+kelakor hehe...baby dh besar perut pn dah boyot...

    mommy wannabe: insyaAllah akan dikongsi lg experience saya di blog ni...thanks sudi komen =)

    kakikacau: hihi...alhamdulillah...bile p'jalanan hidup pnuh dgn perkara yg best, bile dpt dikongsi dgn rmai org akn jd lbih best...

    ReplyDelete